Vilken kamera?

Fick frågan vilken kamera jag använde till dessa bilder och även de flesta andra,
och det är en Canon EOS 350D. Objektivet som är mest använt är Canon EFS 18-55mm + close-up filter +1.
Jag tycker den är alldeles tillräcklig för det ändamål jag använder den till,
men funderar på att skaffa mig en ny. Den här är 5 år gammal, och jag vill utöka och förnya. ;)
Den är i princip samma som EOS 450D.

Inställningarna till fotona jag tar är oftast samma, lär mig fortfarande.
Tex hur man ställer in ISO/bländare för hand, inte fått kläm på det.

Eftersom jag för tillfället främst fotar close-up och micro, så funderar jag på att skaffa close-up +10, har dock hört att det inte blir så bra kvalité. Kanske ska testa +4 istället, läst att den är utmärkt.
Vad close-up:en gör är att den drar ut närgränsen.

Hoppas dock att jag kan vidga mina vyer så att säga, och fota landskap, resor, och framförallt, människor!
Kalas, familjefoton, bröllop, modell/fashion, allmänna bilder...
Det skulle vara riktigt kul.

När det kommer till att tipsa om kameror, så tycker jag att om man aldrig jobbat med systemkameror förut ska man köra på 400D, 450D och 1000D.
De är enkla men bra, både för den vane och för nybörjaren, då man ändå kan avancera.
Sen finns ju andra märken förutom Canon, exempelvis Nikon, men jag kan inte riktigt deras motsatser... är mest bildad om Canon.
Enligt mig spelar märket ingen roll, inga systemkameror är dåliga. Man ska istället välja efter vad man tycker känns bra i handen! Om man t.ex tycker det känns bättre att trycka på slutaren, får ett bättre grepp m.m på en Nikon, Sony eller Olympic så ska man ju ta den. Känner man att Canon eller annan känns bättre så väljer man den. Sen är det ju priset som avgör, också. Så mitt tips till alla som vill/ska skaffa systemkamera, tänk inte på märket!
Känn efter vad som känns bra, och vilken som inte är för avancerad, beroende på om du är proffs eller ny. :)




Kommentarer

Åsikter? Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (enbart för oss)

Länka till din blogg/hemsida här:

Låt orden flöda (be kind!):

Trackback
RSS 2.0